Wegenwacht Houten

Wegenwacht Houten

Tussen 1964 en 1972 was langs de A12 bij de afslag Houten een wegenwachtstation gevestigd. Vanuit deze locatie werden automobilisten geholpen in Midden-Nederland.

Het wegenwachtstation lag bij het buurtschap Steenoven. Een groep huizen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een snelweg naast zich zag verschijnen, alsmede een viaduct voor de weg Utrecht-Houten. In 1964 kwam daar een wegenwachtstation bij.

Locatie wegenwacht Houten
Bij de blauwe stip naast buurtschap steenoven was Wegenwacht Houten gevestigd.

Het wegenwachtstation werd gebouwd door aannemersbedrijf Jan van der Wielen. De opening van het wegenwachtstation was op 28 april 1964 door burgemeester Albers Pistorius. Het werd tegelijkertijd geopend met de wegenwachtstations Burgerveen en ’t Harde. Bij pech belde een chauffeur met 03468-525, waarna de dienstdoende chef contact per mobilofoon opnam met een van rondrijdende wegenwachters.

In eerste instantie was het Houtense wegenwachtstation alleen tussen 7 en 23 uur geopend (zondag 10-19 uur). Vanaf 20 april 1965 werd er dag en nacht hulp verleend. Na de opening in april 1964 volgden nog zo’n 12 andere wegenwachtstations. Hierdoor had de ANWB een landelijke dekking.

Bezetting Wegenwacht Houten

Op het wegenwachtstation zaten doorgaans twee centralisten. Deze mensen kwamen uit de omliggende plaatsen zoals Amersfoort, Zeist en Nieuwegein. Ze beschikten over de modernste middelen, waarbij de 40 meter hoge antenne voor het mobilofoonverkeer het opvallendste was.

Daarnaast was het een vaste post voor de wegenwachters die constant op de weg waren. De wegenwachters op de snelweg losten veel problemen zelf op, zoals banden verwisselen en startproblemen. Maar als een auto niet kon rijden werd de garage van de gebroeders Van Lingen ingeschakeld.

Garage Sam van Lingen

Deze garage was gevestigd aan de Herenweg in Houten. Door de rechtstreekse verbinding met de afslag Houten kon binnen enkele minuten de autoambulance de snelweg opgaan. Van Lingen sleepte de auto dan naar Houten en repareerde het defect. Vaak ging het om bougies om afgebroken tanden van tandwielen.

Tijdens de vakantieperiode in de zomer waren er zoveel auto’s dat deze op Het Plein werden geparkeerd. De gestrande automobilisten verbleven dan enkele uren in Houten. Ze maakten een wandeling of gingen wat eten. In sommige gevallen bracht Van Lingen de automobilisten naar het dichtstbijzijnde station: Utrecht-Centraal.

Bijzondere melding

Op vrijdag 13 november 1964 komt er ’s middags een bijzondere melding binnen op het wegenwachtstation van Houten. Er is een straaljager neergestort bij Leersum.

Inspecteur A. Sluimer van het Houtense wegenwachtstation stuurt wegenwachter L. J. Segers er naar toe, die samen met de brandweer de stoffelijke resten van de piloot uit het brandende vliegtuig wist te halen. Sluimer alarmeerde vervolgens de politie van Doorn en de militaire politie van Soesterberg. Twee medewerkers van de wegenwacht worden later onderscheiden.

Op 1 november 1968 krijgt Wegenwacht Houten een nieuw kengetal en krijgen alle nummers een 1 ervoor. Het wegenwachtstation is vanaf dat moment bereikbaar onder 03403-1525.

Wegenwacht Houten
De indrukwekkende antennemast van het wegenwachtstation Houten bij het buurtschap Steenoven. Foto verkregen via de ANWB.

Verhuizing naar Lexmond

Met de doortrekken van de snelweg A27 van Breda naar Almere, vervalt de afslag Houten. Op de plek van het wegenwachtstation komt knooppunt Lunetten. In eerste instantie is het wegenwachtstation nog naast het knooppunt gevestigd, maar in maart 1972 wordt het station Lexmond geopend en die van Houten gesloten. Op de plek van het wegenwachtstation is tegenwoordig een gebouwtje van Rijkswaterstaat te vinden, dat wordt gebruikt voor de signalering en verlichting van de snelweg.