Inhoud
De eerste auto in Houten
In de zomer van 1898 verschijnt de eerste auto in Houten. Charles Testas, woonachtig in het huis Klein Curaçao in Houten is de bezitter. Hij is eigenaar van de 14e geregistreerde auto in Nederland en eerste in de provincie Utrecht. De auto mocht maximaal 20 km/uur en in bochten en bij huizen 8 km/uur. De auto moest voorzien zijn van een rem, verlichting en een claxon.
In februari 1899 schrikt bij de tol van Houten een paard van de passerende Testas, waardoor een boerenknecht om het leven komt. De angst onder de bevolking voor de auto wordt hiermee bevestigd. Testas bezit vanaf 1900 twee auto’s. Hij is actief bestuurslid bij de Nederlandsche Automobiel Club. In 1906 woont hij in Oud-Wulven en heeft hij drie auto’s. Tot 1908 rijdt hij rond in Houten en omgeving. Daarna verhuist hij voor een jaar naar Zwitserland.
Kentekens
Tussen 1898 en 1906 worden rijksnummers uitgegeven. Eigenaren van motorvoertuigen die niet op rijkswegen kwamen, hadden geen registratie nodig. In 1906 besluit de regering dat voortaan rechts gehouden moet worden op de wegen. Ook komen er provinciale kentekens. Dit is een persoonlijk kenteken en mag op meerdere auto’s worden geplaatst. Het kenteken van de provincie Utrecht begint met een L.
H. Meirink uit Houten vraagt in 1906 een kenteken aan en is de tweede voertuigbezitter in Houten. Zijn directe registratie in de winter doet vermoeden dat hij al eerder dan 1906 bezitter was van een motorvoertuig voor lokaal gebruik.
In 1908 mogen auto’s binnen de bebouwde kom maximaal 10 kilometer per uur rijden en daarbuiten maximaal 15 kilometer per uur. In 1909 wordt de eerste auto in Schalkwijk een feit door de aanvraag van J. Kruijsen. In 1919 vraagt H. van der Gun van boerderij Grijpestein een kenteken aan en is daarmee de eerste in Tull en ’t Waal.
Onderstaande kentekens zijn in de eerste jaren uitgegeven aan motorvoertuigen:
Datum | Kenteken | Eigenaar | Plaats |
8 juni 1898 | 15 | Charles Testas | Houten |
25 januari 1900 | 156 | Charles Testas | Houten |
2 juli 1904 | 1376 | Charles Testas | Houten |
18 januari 1906 | L97 | Hendrik Meirink | Houten |
2 juli 1906 | L353 | Charles Testas | Houten |
17 juli 1909 | L726 | Josephus Kruijssen | Schalkwijk |
26 mei 1911 | L1005 | Coenraad van Schuijlenborgh | Houten |
24 oktober 1912 | L1242 | Gerardus van Wijk | Houten |
De groei van de auto lijkt vanaf 1914 op gang te komen. Vooral omdat de auto praktisch is. De Schalkwijkse huisarts Veeger vraagt in 1914 een kenteken aan. Naar verluid zou dit om een motor gaan. In 1917 volgt de veearts uit Houten en in 1918 de huisarts van Houten.
Door de Eerste Wereldoorlog is er in 1917 en 1918 een rem op het aantal uitgegeven kentekens. In 1919 wordt dit ruimschoots ingehaald en breekt de auto echt door. In 1919 wordt het kenteken per motorvoertuig vastgesteld.
Jaar | Houten | Schalkwijk | Tull en ’t Waal | Totaal |
1898 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1899 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1900 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1903 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1904 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1905 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1906 | 4 | 0 | 0 | 4 |
1907 | Onbekend | 0 | 0 | Onbekend |
1908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1909 | 0 | 1 | 0 | 1 |
1910 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1911 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1912 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1913 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1914 | 0 | 5 | 0 | 5 |
1915 | 3 | 2 | 0 | 5 |
1916 | 1 | 1 | 0 | 2 |
1917 | 2 | 0 | 0 | 2 |
1918 | 2 | 0 | 0 | 2 |
1919 | 3 | 6 | 1 | 10 |
1920 | 7 | 8 | 2 | 17 |
1921 | 8 | 10 | 3 | 21 |
In 1951 wordt gestopt met de uitgifte van provinciale kentekens. In 1956 worden de laatste provincienummers vervangen door het huidige kenteken systeem. Onderaan deze pagina vindt u als download een volledig overzicht van de uitgegeven kentekens in Houten, Schalkwijk en Tull en ’t Waal tussen 1898 en 1921.
Vrachtauto
De komst van de vrachtauto loopt gelijk op aan die van de normale auto. Vanaf ongeveer 1922 zijn er regelmatig vrachtauto’s in Houten en in 1922 vernemen we dat bij De Heul een vrachtauto in de sloot terecht komt. Deze auto had een dagelijkse rit tussen Culemborg en Utrecht. De komst van de vrachtauto betekent uiteindelijk het einde voor de beurtschippers van Schalkwijk en Houten. In Houten stopt de beurtschipper er in 1933 mee.
Motoren
De eerste motorrijwielen in de vorige eeuw waren fietsen met hulpmotoren. Wanneer ze lichter dan 150 kilo waren, was registratie niet nodig. Er reden in 1909 in Nederland twee keer zoveel motorrijwielen rond dan auto’s. Na de Eerste Wereldoorlog gingen ze steeds meer op de huidige motoren lijken. De zijspan werd in die jaren steeds populairder. De eerste keer dat we van een motor lezen is in 1935 bij een dodelijke aanrijding met een trein op de overweg bij de Uitweg.
Busverbinding
Sinds 28 april 1923 rijdt er een lijnbus door Houten. Het gaat om een busdienst van den heer Visser tussen Utrecht, Houten en Schalkwijk. De bus is een soort ruime taxi. De eerste dag is er zoveel belangstelling dat er zes ritten werden gereden. Na de zomer worden de bussen van Visser niet meer in Houten gezien. De buslijn is opgeheven. Aan het eind van het jaar start Gert van Wijk met een busverbinding.
Lees meer over de busverbindingen
Taxi’s
Vanaf de jaren dertig rijden er taxi’s door Houten. In 1934 gaat dit verkeerd.
Benzinepomp
In 1923 verschijnt de eerste benzinepomp in Houten. Voorheen werd de brandstof gehaald bij de drogist.
Jaar | Locatie | Naam |
1923 | Odijkseweg 4, Houten | De automaat |
1926 | Onbekende locatie Tull en ’t Waal | Mij. Franco- Egyptienne |
1927 | Beusichemseweg 80, ’t Goy | Bataafse Imp. Mij. |
1928 | Brink 14, Houten | American Petro Cy. |
1929 | Houtenseweg, Houten | Sinclair Petro Cy. |
1932 | Beusichemseweg 76 | H.E. Elbersen |
1932 | Beusichemseweg 29 | C.A. Uijttewaal |
1933 | Beusichemseweg 96a | J. Knippers |
1934 | Loerikseweg 34 | American Petro Cy. |
1940 | Brink 3 | Bataafse Imp. Mij. – De Vico |
1950 | Vlierweg 12 | American Petro Cy. |
1952 | Stationslaan | W.J.H. van Rossum |
1953 | A 956 Schalkwijk | N.V. Purfina |
1954 | Onbekende locatie Tull en ’t Waal | Gebr. Broere NV |
1958 | A 946 Schalkwijk | Shell |
1959 | Herenweg 2a | Caltex |
De benzinestations zijn nog wel eens gekoppeld aan een garage. Houten kende meerdere garages. Een van de eersten is van Van Wijk (1924), later werd dit de Vico. In de jaren 60 kwam er een steunpunt van de wegenwacht bij de oprit met de A12. De garage van Sam van Lingen aan de Herenweg is behoorlijk druk geweest met de reparaties die via de wegenwacht binnenkwamen. Tot 1970 waren auto’s nogal onderhoudsgevoelig.

Verkeersdoden
Met de komst van de T-Ford in 1922 gaat snel met de auto. Ook de motor, vrachtwagen, bus en taxi breken door. In 1924 is het in de bloesemtijd zo druk in Houten met auto’s, dat de burgemeester persoonlijk het verkeer regelt om ongelukken te voorkomen. Daarnaast wordt de beveiliging van de spoorweg in 1925 opgeheven. Vooral in de jaren 30 vinden er bij de spoorlijn veel ongelukken plaats.

In de jaren twintig gebeuren er meerdere ongelukken op de weg tussen Houten en Schalkwijk. De wegen worden gemoderniseerd, maar de snelheid wordt hoger. Burgemeester Ten Holder maakt zich sterk voor de verkeersveiligheid.
Datum | Gebeurtenis |
---|---|
21 februari 1899 | Eerste verkeersdode door auto in Houten (en Nederland). |
3 augustus 1920 | Inwoner ’t Goy overlijdt door een auto-ongeluk in Rotterdam. |
24 december 1922 | Eerste verkeersdode door vrachtwagen bij De Koppel. |
16 januari 1933 | Eerste verkeersdode bij botsing auto/trein. |
26 maart 1934 | Eerste verkeersdode door auto in Schalkwijk. |
28 augustus 1935 | Eerste verkeersdode bij botsing motor/trein. |
15 juli 1946 | Eerste verkeersdode door aanrijding fietser/auto. |
1 mei 1956 | Eerste verkeersdode door auto in Tull en ’t Waal. |
Meer informatie
Deze pagina is gewijzigd op 8 juni 2025