Rhijnspoor

De eerste spoorlijn die werd aangelegd in Houten, doorkruiste de voormalige gemeente Oud-Wulven. Dit Rhijnspoor verbond Amsterdam met Duitsland. Het traject tussen Utrecht en Driebergen werd op 17 juni 1844 in gebruik genomen. Dit is minder dan 5 jaar nadat de eerste trein door Nederland reed.

De spoorlijn doorsneed Oud-Wulven over een afstand van ongeveer 500 meter, aan de zuidkant van het voormalige gerecht Maarschalkerweerd. Daarbij was er sprake van een overweg bij de Rijndijk en een brug over de Oudwulvensewetering.

In eerste instantie was er breedspoor aangelegd, maar in 1855 werd dit normaalspoor, zodat het railnetwerk aansloot op het Duitse netwerk. Exploitant van het Rhijnspoor was de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij. Vanaf 8 september 1857 was sprake van de gemeente Houten.

Stations Rhijnspoor

Tussen het jaar 1900 en 1927 was op steenworpafstand ten oosten/zuiden van de gemeentegrens met Bunnik de stopplaats Meerveldscheweg te vinden. Ten westen van de gemeentegrens lag rond diezelfde tijd op steenworpafstand in de gemeente Utrecht eveneens een halte. Deze halte was te vinden op de kruising met de spoorlijnen naar Utrecht-Centraal, Hilversum (Malielijn) en Den Bosch.