Station Houten Castellum

Halte Houten Castellum
De halte Houten-Castellum aan het begin van de eeuw

Lees meer over de spoorwegen via de links in de rode balk

Houten Castellum is het centrum van Houten-Zuid. Om de nieuwbouw van openbaar vervoer te voorzien, wordt in 2000 begonnen met de aanleg van een tijdelijk station. Het station wordt gebouwd op grondgebied van een fruitteler, omdat de onderhandelingen over de grondverwerving stroef liepen en er dringend openbaar vervoer nodig was.

In december 2000 wordt de grond voor het perron getransporteerd en op 8 januari 2001 rijdt de tram. De openingsrit is op 4 januari 2001 en staatssecretaris Netelenbos is daarbij aanwezig. De aanwezigen rijden van Houten-Centraal naar Castellum, waar een grote spiegeltent staat. Hier wordt de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Houten gehouden.

OPening Station Houten Castellum
Openingsrit 4 januari 2001 met staatssecretaris Netelenbos. Onder de klok burgemeester Westra.

De tram van Houten-Zuid

De halte Castellum is dan een perron aan de oostelijke zijde (kant Loerik/De Sporen) waar een lightrailtram stopt. De tram rijdt over een 1900 meter lang speciaal aangelegde spoorlijn naar station Houten. De rit duurde enkele minuten. Via een wissel bij de wijk Leebrug kon naar het hoofdnet worden gerangeerd.

De tram wordt geëxploiteerd door de NS. De bestuurders kwamen van de HTM, GVU en de NS. De trambestuurders moesten een licentie hebben om op het NS-netwerk te mogen rijden. Het onderhoud lag bij Connexxion, die ervaring had met trams in Nieuwegein en Utrecht. De trams komen uit Hannover. De tramlijn stond bekend als het kortste spoorlijntje van Nederland en stond in de belangstelling van de spoorliefhebbers.

Overwegen opgeheven

Voor de aanleg van de derde spoorlijn worden de overgangen aan de Albers Pistoriusweg, Leedijk en bij de Vlierweg opgeheven. Reden is dat spoorovergangen niet meer dan twee sporen naast elkaar mochten bevatten. Ter hoogte van de Koningin Emmaweg wordt een fietstunnel aangelegd en bij de Koppeling (toen nog de zuidelijke Rondweg) wordt het viaduct verbreed. Een voetgangersbrug verbindt de halte Castellum met de westzijde van Houten-Zuid.

Houten Castellum – Houten

De tram staat af en toe stil voor onderhoud of storing. Een dergelijke storing kon dagen duren en de NS zette daarop bussen in. Ook heeft de tram en het station Castellum met vandalisme te maken. Bij de halte Castellum was een kooi gemaakt waar de tram ’s nachts werd gestald. Binnen één week zat de tram onder de graffiti.

Op het perron was ook een ruimte aanwezig voor het personeel van de tram. Op 13 december 2008 wordt het station gesloten. De tram zelf is begin 2009 gesloopt. Lees het interview met Ab Jongen over de tram naar Houten-Zuid.

Definitief station Houten Castellum

In de jaren 2008 tot 2010 wordt de spoorverdubbeling gerealiseerd. De eerste paal voor dit station wordt eind mei 2007 geslagen.1 Sinds zondag 12 december 2010 stoppen er treinen op het nieuwe station Houten Castellum. Onderstaande filmbeelden zijn zaterdag 11 december 2010 gemaakt.

Filmbeelden van Houten-Castellum de dag voor de opening

Het huidige station Houten Castellum is een zogenaamd randstadspoorhalte. Onder het station ligt een doorgaande fietsroute. Auto’s passeren hier ook om bij de parkeergarage van Castellum te komen. Verder is er een fietstransferium. Het station Houten Castellum is volwaardig te vergelijken met het station in Houten-Centrum.

Station Houten Castellum 2019

Noten

  1. Eerste paal NS-station Castellum, Houtens Nieuws 6 juni 2007 ↩︎