Station Houten

Station Houten – Houten

Lees meer over de spoorwegen via de links in de rode balk

Opening Station Houten

Op 22 mei 1982 krijgt Houten opnieuw een station. Het wordt geopend door de commissaris van de koningin P. van Dijke. Dit doet hij door met een spiegelei de stoptrein te laten stoppen en vertrekken. Zeshonderd personen zijn daarvan getuige. Die dag mogen inwoners gratis naar Utrecht heen en weer.

Het station is gebouwd bovenop een spoorviaduct. Er zijn twee sporen met aan weerzijden een perron. Ook is er een wachtkamer. Het station heeft een kaartjesloket aan de oostzijde. Dit stationsgebouw waar ook een postkantoor en een makelaar in zit, wordt op 28 november 1985 geopend.

Het station voorziet in behoefte. In negen minuten is de reiziger in het centrum van Utrecht. Deze rijdt twee keer per uur. Een retour naar Utrecht kost 2,90 gulden. Verder is het een normaal station zoals elders. Af en toe is er vandalisme, worden er relatief veel fietsen gestolen of springt soms iemand voor de trein. De intercity’s razen namelijk met 130 kilometer per uur langs het perron.

Station Houten – Houten

Op 19 juli 1993 wordt de kaartjesautomaat ingevoerd. De loketten blijven open, maar uiteindelijk verdwijnen deze ook. De trein blijkt een populair vervoersmiddel in fietsstad Houten. Vooral richting Utrecht is het druk. Forenzen rollen bijna van het perron stelt een wethouder in een interview in 2003.

In 1999 komt Koningin Beatrix aan met de trein op het station om Koninginnedag in Houten te vieren.

Perron 3 op station Houten

Met de bouw van Houten-Zuid krijgt het station aan de oostkant een derde perron. Hier vertrekt tussen 2001 en 2008 de tram naar halte Castellum. De tramchauffeurs zijn vriendelijk en wachten vrijwel altijd op de trein die uit Utrecht aankomt.

Vernieuwing station

In 2006 start de gemeente Houten met renovatie van Het Rond. Het winkelgebied is door het grootste deel van de Houtense bevolking uitgeroepen tot de lelijkste plek van de gemeente. Ook het station wordt meegenomen in de renovatie. Maar de echte aanleiding is de spoorverdubbeling. Vanaf 2008 komt deze spoorverdubbeling goed op gang. De tramverbinding met Castellum wordt opgeheven en perron 3 verdwijnt.

Tegelijkertijd start een complexe renovatie aan het station. Terwijl de treinen 16 keer per uur passeren, wordt de verdubbeling uitgevoerd en verandert het geheel in een station met een eilandperron. Ook wordt een moderne fietsenstalling aangelegd. Tijdelijk is er een extra perron bij de Randhoeve.

In november 2010 wordt het nieuwe station in gebruik genomen. Onder het station is een fietstransferium, waar bewaking is en een fietsenmaker. Station Houten is een van de eerste stations in Nederland waar toegangspoorten staan, die alleen met de OV-chip kunnen worden geopend. Het station past maar net. Tussen de bibliotheek en het station zit anderhalve meter ruimte. Tegelijkertijd voert de Nederlandse Spoorwegen nieuw treinmaterieel in, waardoor het reizen per trein een stuk aangenamer wordt.