Station Houten Castellum

Station Houten Castellum

Om de nieuwbouw in Houten-Zuid van openbaar vervoer te voorzien, wordt in 2000 begonnen met de aanleg van een tijdelijk station. Het station wordt gebouwd op grondgebied van een fruitteler, omdat de onderhandelingen over de grondverwerving stroef liepen. In december 2000 wordt de grond voor het perron getransporteerd en op 8 januari 2001 reed de tram. (Openingsrit op 4 januari 2001).

Openingsrit 4 januari 2001 met staatssecretaris Netelenbos

De halte Castellum is een perron waar een lightrailtram stopt. De tram reed over een 1900 meter lang speciaal aangelegde spoorlijn naar station Houten. De rit duurde enkele minuten. De tram werd geƫxploiteerd door de NS. De bestuurders kwamen van de HTM, GVU en de NS. De trambestuurders moesten een licentie hebben om op het NS-netwerk te mogen rijden. Het onderhoud lag bij Connexxion, die ervaring had met trams in Nieuwegein en Utrecht.

Voor de aanleg van de derde spoorlijn werden verschillende spoorovergangen opgeheven. De overgangen aan de Albers Pistoriusweg en bij Leedijk verdwenen en bij de Vlierweg eveneens. Ter hoogte van de Koningin Emmaweg werd een fietstunnel aangelegd en bij de Koppeling (toen nog de zuidelijke Rondweg) werd het viaduct verbreed. Een voetgangersbrug verbond de halte Castellum met de westzijde van Houten-Zuid.

De tram stond af en toe stil voor onderhoud of storing. Een dergelijke storing kon dagen duren en de NS zette daarop bussen in. Op 13 december 2008 is het station gesloten. De tram is begin 2009 gesloopt.

Huidige station Houten-Castellum

In 2010 wordt de spoorverdubbeling gerealiseerd. Sinds zondag 12 december 2010 stoppen er treinen op het nieuwe station Houten Castellum. Onderstaande filmbeelden zijn zaterdag 11 december 2010 gemaakt.