[1939] Sneltrein grijpt vrachtwagen: 5 doden

Het is 11 augustus 1939. Een vrachtwagen met IJsselsteinse fruithandelaren rijdt vanaf de fruitveiling in Werkhoven naar de veiling in Schalkwijk. Achter in de laadbak liften fruithandelaren uit Benschop met hun fiets mee.

De reis verloopt via Houten. In Houten wordt het Amsterdam-Rijnkanaal gegraven en rijden ze via de ‘omgelegde wetering’, een tijdelijke weg langs het nieuwe kanaal. Daarbij wordt een tijdelijke onbewaakte overweg gepasseerd.

Regenachtig

Het is halverwege de middag wanneer ze tijdens regenachtig weer de overweg naderen. Ondanks de geluidsignalen van de uit Utrecht naderende trein, passeren ze met een slakkengang de overweg.

De 32-jarige chauffeur zegt achteraf bij de rechtbank dat hij de signalen pas hoorde toen het te laat was. Door de regen had hij te maken met beslagen zijruiten, waardoor hij de trein niet had zien aankomen.

De auto wordt door de trein vol in het midden geraakt. Deze trein heeft op dat moment een snelheid van 120 kilometer per uur. De vrachtwagen wordt totaal versplinterd. Tot ver in de omtrek komen brokstukken neer en is de klap tot ver in de omgeving te horen.

Op verschillende afstanden vinden hulpverleners later de verminkte lichamen terug. Een persoon is tientallen meters meegesleurd door de trein. Vier personen worden onmiddellijk gedood, drie anderen personen geven nog een teken van leven. De gewonden worden met de tegenovergestelde trein uit Den Bosch naar Utrecht gebracht. Daar overlijdt het vijfde slachtoffer. 

Door het ongeval zijn de burgemeesters van Houten en Schalkwijk ter plaatse. “Er gebeuren veel ongelukken op deze overweg*, maar dit is de ergste die ik tot heden heb geconstateerd”, zegt Burgemeester Los in het Algemeen Handelsblad.

Enkele jaren eerder was er een vergelijkbaar ongeluk bij een spoorovergang enkele honderden meters zuidelijker.

* De overweg bestond nog maar een paar maanden. Vermoedelijk wordt hier de spoorlijn in zijn geheel mee bedoeld.