Ontsporing lange goederentrein Lekdijk

      Geen reacties op Ontsporing lange goederentrein Lekdijk

Op 3 maart 1950 ontspoort bij de noordelijke Lekdijk in de gemeente Tull en ’t Waal een goederentrein. De trein die totaal uit vijftig kolenwagons bestaat, verandert in een ravage.

Het is 4.45 uur als de kolentrein onderweg is naar de Hoogovens in IJmuiden en de spoorbrug over de Lek passeert. Wat de machinist niet weet is dat een van de wagonassen oververhit is geraakt en in Culemborg al naast de rails gekomen. Op het station van Culemborg wordt het wel gezien, maar de beambte kan de machinist niet meer waarschuwen. De krachtige elektrische locomotief trekt de trein de brug over.

Enkele honderden meters na het passeren van de spoorbrug ter hoogte van de noordelijke Lekdijk, loopt de ontspoorde wagon vast. De trein komt hierdoor plotseling tot stilstand en de rest van de trein ontspoort. De voorste wagons kantelen, in het midden worden twaalf wagons in elkaar gedrukt.

Onontwarbare kluwen van brokken houten en ijzer

Er ontstaat een onontwarbare kluwen van brokken hout en ijzer. Spoorstaven worden als ijzerdraadjes in de meest fantastische bochten verbogen en de wrakstukken van de wagons worden diep in de grond geboord. Langs de hoge spoordijk liggen hopen met poederkolen.

Direct wordt via een wachtpost (tegenwoordig is hier een uitkijkpunt over de Steenwaard) alarm geslagen. Maar het is al te laat. Vanuit Schalkwijk is een lege goederentrein onderweg. De machinist van deze stoomtrein ziet dat er iets aan de hand is en schakelt tijdig de remmen in. Enkele brokstukken worden door de trein geraakt.

In de loop van de ochtend begint het opruimen. De lege goederentrein rijdt terug naar Schalkwijk en de wagons die op de rails staan worden teruggereden naar Culemborg.

Meer artikelen over Tull en ’t Waal

Abonneer je nu

Voer je e-mailadres in en bij elk nieuw bericht op oudhouten.nl ontvang je een e-mail.

Geef een reactie