Uitgebreid artikel over 150 jaar Staatslijn H

Sinds 20 september 1839 rijden er treinen in Nederland. Vanaf de zomer van 1844 rijden er treinen tussen Utrecht en Arnhem en passeerden daarbij de gemeente Oud-Wulven, dat later gemeente Houten werd.

Maar de ontwikkeling van de spoorlijnen elders bleef achter. Tussen Utrecht en ’s Hertogenbosch moesten maar liefst drie grote rivieren worden gepasseerd. De particuliere investeerders lieten dit traject links liggen.

In 1860 onderneemt het kabinet Rochussen een poging om de spoorwegen uit te breiden. Er zouden dan Staatlijnen worden aangelegd, maar er komt protest. Amsterdamse vertegenwoordigers vinden dat Rotterdam teveel wordt bevoordeeld en zelfs Koning Willem III bemoeit zich ermee. Het kabinet valt en een nieuw kabinet (Van Hall Van Heemstra) pakt het plan op. In de zomer van 1860 worden 10 Staatslijnen aangekondigd, waaronder lijn H die tussen Utrecht en Boxtel wordt aangelegd. Het wordt een megaproject waarbij drie grote bruggen worden gebouwd over de Lek, Waal en Maas. Ook de Linge wordt gepasseerd. In Houten en Schalkwijk worden stations gebouwd.

150 jaar geleden

Op 1 november 2018 is het precies 150 jaar geleden dat de eerste treinen door Houten en Schalkwijk reden en daar stopten. In die 150 jaar is er veel gebeurd. Het station Schalkwijk bleek bij de bouw al te verzakken, de Lekbrug was een uniek bouwwerk, er zijn treinen beschoten tijdens de Tweede Wereldoorlog, er zijn mensen omgekomen op overwegen of op het rijdende materieel, enz, enz.

Maar de trein zorgde ook voor het eerste toerisme. Stedentrips vanuit Houten en Schalkwijk naar ’s Hertogenbosch of Tilburg en bedevaartreizen. We hadden te maken met een spoorwegstaking in 1903, waarna de postbode van Schalkwijk met een vuurwapen en een aantal mannen de spoorlijn bewaakten, we hadden ontsporingen, waaronder de Koninklijke trein, vernieuwing van bruggen, verplaatsing van stations, de kortste spoorlijn van Europa.

Het eerste jaar verwerkt station Houten 14687 reizigers en Schalkwijk 12267 reizigers. In de jaren erna daalt dit in Houten met 25%, waardoor station Schalkwijk drukker wordt.

Uitgebreid artikel

In de nieuwste uitgave van het blad ‘Het Kromme Rijngebied’ is een artikel van 27 pagina’s verschenen dat ingaat in de 150 jaar geschiedenis van lijn H tussen Utrecht en Culemborg.

De ruim 500 leden van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek hebben deze ontvangen. Ook niet-leden kunnen een exemplaar bemachtigen. Dat kan door:
– Bestelling op de website van Tussen Rijn en Lek. Kosten € 7,50 + verzendkosten
– Afhalen op de Ruitercamp in Houten, ter betaling van € 7,50.  Stuur hiervoor een mail naar info@oudhouten.nl

Abonneer je nu

Voer je e-mailadres in en bij elk nieuw bericht op oudhouten.nl ontvang je een e-mail.

Geef een reactie