Botsing goederentreinen bij Mereveld (1958)

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1958 rijdt om 1.35 uur een goederentrein op een andere goederentrein ter hoogte van Mereveld. Er zijn geen slachtoffers. De mist met een zicht van minder dan 70 meter speelt een rol bij het ongeluk.

Een elektrische locomotief met 41 goederenwagons uit Maastricht passeert in de nacht Houten. Wanneer de trein aankomt bij Het Blauwe Huis (Mereveld) toont een sein langs de spoorbaan dat de snelheid moet worden verminderd. Het is donker en mistig en de machinist van de trein remt flink.

Op het moment dat de trein bijna stilstaat valt de druk in de remleiding weg. Na inspectie door machinist en conducteur blijkt de trein tussen wagon 18 en 19 te zijn gebroken. Besloten wordt om met het voorste deel door te rijden naar Utrecht en dat de conducteur tegelijkertijd beveiliging aanbrengt aan de achterzijde van de achtergebleven 23 wagons. Dit doet hij door op 100 meter afstand een gevaarsein te plaatsen en op 200 meter afstand knalseinen aan te brengen.

Menselijke fouten

Vanaf dat moment gaat het verkeerd. De machinist die onderweg is naar Utrecht met het voorste deel van de gebroken goederentrein, passeert een sein en realiseert zich na passage dat hij had moeten stoppen om de treindienstleider in Lunetten te bellen. Immers bij het sein is telefoon aanwezig en dit is ook de procedure.

Hij haast zich naar de post van de treindienstleider (ter hoogte van de Waterlinieweg) en schreeuwt naar de treindienstleider dat er nog een deel van de trein op het spoor is achtergebleven. De treindienstleider hoort hem niet, dacht dat de trein zou doorrijden en heeft het sein op station Houten richting Utrecht al op veilig gezet. En dat terwijl er nog 23 wagons bij Mereveld staan.

Nadat de treindienstleider het verhaal van de machinist heeft beluisterd, belt hij naar station Houten om zijn fout te corrigeren. Toen daar werd opgenomen, wordt duidelijk dat een tweede goederentrein met 24 wagons het station is gepasseerd en onderweg is in de nachtelijke mist naar Mereveld.

De aanrijding

De conducteur van de goederentrein in Mereveld is net klaar met het plaatsen van de waarschuwingsseinen, als hij de achteropkomende dieseltrein hoort naderen. Met zijn lamp maakt hij een circelvormige alarmbeweging.

De machinist van de aanstormende goederentrein hoort een waarschuwingsknal en ziet het licht van de conducteur. Hij remt direct af, maar kan niet meer voorkomen dat zijn trein op de stilstaande wagons inrijden. Drie wagons ontsporen en ook de diesellocomotief raakt beschadigd. Een portaal van de bovenleiding wordt vernield en deze bovenleiding zelf is over honderden meters omlaag gekomen.

Reparatie

De hulpverlening komt snel op gang en ’s ochtends om 8.30 uur staan de wagons weer op het spoor. Om 14.00 uur is het portaal van de bovenleiding vervangen. Om 15.55 uur rijden er treinen van Utrecht naar Geldermalsen en om 18.35 uur is het spoor volledig beschikbaar.

Het nachtelijk telegram aan het ministerie. Het juiste tijdstip is pas later bekend geworden.

Schuld

Uit het onderzoek blijkt dat twee personen verwijtbaar zijn aan deze aanrijding. De treindienstleider te Lunetten had de spoorlijn ten onrechte vrij gegeven en de machinist van de eerste trein had moeten stoppen bij het sein om de treindienstleider te bellen. Ook het laswerk van de afgebroken koppelingshaak is onderzocht en niet in orde bevonden. In combinatie met het telkens krachtige remwerk van de machinist is de breuk ontstaan. De machinist werd ontheven uit zijn functie.

Bovenstaande informatie komt uit het officiële onderzoeksrapport. Wie de (landelijke) kranten leest over dit ongeluk, ontmoet andere (onjuiste) feiten. Alleen het Utrechts Nieuwsblad benadert de werkelijke toedracht het best.

Abonneer je nu

Voer je e-mailadres in en bij elk nieuw bericht op oudhouten.nl ontvang je een e-mail.

Geef een reactie