150 jaar spoorlijn door Houten

      Geen reacties op 150 jaar spoorlijn door Houten

Na de ellende rond Fort Honswijk is het hier stil geworden. Maar de trouwe volgers van OudHouten verdienen wel een update.

Bert Goes is dagelijks actief met de facebookgroepen van OudHouten en de pagina van OudSchalkwijk. Daarnaast heeft Bert een pagina voor Tull en ’t Waal aangemaakt. Dat is top. Dus heeft u interesse in foto’s van de afgelopen eeuw, kijk op Facebook.

Ondertussen wordt er gewerkt aan een nieuw project. In samenspraak met de Historische Kring tussen Rijn en Lek. Dit jaar bestaat namelijk de spoorlijn door Houten 150 jaar. Op 1 november 1868 stopte de eerste stoomtrein op de stations Houten en in Schalkwijk. Een jubileum dus in 2018. Hiervoor zijn nu al 19 pagina’s met belangrijke gebeurtenissen op een rij gezet en is hier en daar nog wat onderzoek in het archief nodig. Een NS-machinist met historisch besef is momenteel de eerste tekst aan het doorlezen.

Feitjes

De geschiedenis van de spoorlijn in Houten kent interessante feiten. Goed om de trouwe volgers van OudHouten daar alvast mee te delen.

  • Wist je dat in die 150 jaar er op het baanvak tussen Lunetten en De Lek 30 tot 35 mensen het leven hebben gelaten? We hebben het dan over 11,6 kilometer spoorweg in Houten, Schalkwijk. Tull en ’t Waal en Bunnik.
  • Wist je dat onze spoorlijn interessant is door de bruggen waarbij de bouw van de brug tussen Tull en ‘t Waal en Culemborg soms 1000 kijkers per dag trok
  • Wist je dat er in eerste instantie zo’n 40 personen fulltime of parttime betrokken waren bij dit baanvak. Daarbij laten we het rijdend personeel maar even buiten beschouwing.
  • Wist je dat in het eerste jaar (1869) het station Houten 14687 reizigers verwerkte en Schalkwijk 12267 reizigers. Dat het aantal reizigers snel daalde.
  • Wist je dat er in die tijd plannen waren voor een spoorlijn van Arnhem via Schalkwijk naar Rotterdam? Maar ook van plannen van een spoorlijn van Amersfoort via Schalkwijk naar Culemborg?
  • Wist je dat er tientallen jaren later plannen waren van een lokaal spoor van Houten naar Vreeswijk via Montfoort en Woerden.

Openstaande vragen

Er is veel over deze afgelopen 150 jaar te vertellen. En wij in Houten en Schalkwijk zouden daar best eens bij stil kunnen staan. Vanuit de Historische Kring tussen Rijn en Lek heb ik alle steun. Maar er is nog een aantal open eindjes voordat het verhaal grotendeels compleet is?

  • Wie weet wat van de plannen en de protest om het oude stationsgebouw te slopen. Dit speelde in de 1985 en 1986?
  • Wie heeft er informatie over bombardementen van de spoorlijn in Houten en Schalkwijk in 1944? Er is zelfs een passagierstrein gebombardeerd met een onbekend aantal slachtoffers.
  • Wie kent verhalen van dodelijke aanrijdingen op overwegen van na 1978?
  • Wie wil verhalen delen over het oude station van Schalkwijk of Houten. Wat voor een personeel werkte hier allemaal?

Heb je leuke informatie of antwoord op een van bovenstaande vragen? Stuur dan een mail naar info@oudhouten.nl.

Abonneer je nu

Voer je e-mailadres in en bij elk nieuw bericht op oudhouten.nl ontvang je een e-mail.

Geef een reactie