Openbaar vervoer in de 18e eeuw

      Reacties uitgeschakeld voor Openbaar vervoer in de 18e eeuw
Omgeving Tolsteegpoort (Utrecht) in 1832

Wat tegenwoordig het station Utrecht-Centraal is, was enkele eeuwen terug de Tolsteegpoort (1), thans Ledig Erf. De zuidelijke ingang van de stad was daarmee een openbaarsvervoersknooppunt.

Bij de Tolsteegpoort vertrok in het jaar 1776 de beurtschipper naar Wijk bij Duurstede via de Kromme Rijn en naar Vreeswijk en Schalkwijk via De Vaart (4). Over land vertrok vier keer per week een postkoets naar Tiel. In Tiel konden de passagiers eventueel overstappen op de boot naar Nijmegen.

Vertrekpunt was Herberg De Engel bij de Tolsteegpoort. Ook daar kwam deze herbergnaam voor. Er waren meerdere herbergen die op de kaart met een H staan aangegeven. Ook was er een wagenmaker (W).

Dienstregeling

Vanaf het plein voor de Utrechtse herberg De Engel (2) werd op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag om 9.00 uur vertrokken. Er konden zes passagiers mee. Alleen in de winter was er geen dienst. Via de Gansstraat (3) en hoogst waarschijnlijk via het Houtens zandpad werd naar Houten werd gereden. Het tolregister aan het begin van dit zandpad vermeldt het tarief van een diligence.

De totale reis duurde 6 uur. De eerste stop was in Houten. Hier kregen de paarden vers water. Vervolgens werd de reis via Schalkwijk voortgezet naar het veer bij Culemborg. Zowel in Culemborg als in Buren was een stop voor de passagiers. In Tiel aangekomen rond 15.00 uur kon men bij een commissaris direct eventuele klachten kwijt.

De beste plaats in de wagen kostte 1 gulden en 16 stuivers + veergeld. Er waren geen tarieven voor mensen die in Houten in- of uitstapten. Vermoedelijk was vanaf het begin al overduidelijk dat de Houtense dorpelingen niet rijk genoeg waren om een reis te kunnen betalen.

Bron of zelf nalezen: http://tinyurl.com/pfdg935