De eerste stoomtrein door Houten

      Reacties uitgeschakeld voor De eerste stoomtrein door Houten

Op 20 september 1839 reed in Nederland de eerste stoomtrein tussen het station d’Eenhonderd Roe (Gemeente Sloten, tegenwoordig Westerpark,  Amsterdam) en Haarlem. Ondanks de kritiek op de moderne vooruitgang en het volste vertrouwen van de maatschappij in de trekschuit, ging de industriële ontwikkeling verder. Zo reed  er binnen vijf jaar al een stoomtrein door de gemeente Oud-Wulven, het latere gemeente Houten.

Rhijnspoorlijn

Aanleiding was de aanleg van de Rhijnspoorlijn op 17 juni 1844. Deze spoorlijn moest Amsterdam verbinden met Duitsland via Utrecht. Over een traject van 500 meter doorkruiste deze spoorlijn de gemeente Oud-Wulven (Vanaf 1858 gemeente Houten).

In feite is deze 500 meter rails door de gemeente niet echt interessant. Er was één overweg en er was één brug over een wetering. Maar toch is het interessant te melden dat deze nieuwe technologie uit de 19e eeuw, al vrij snel doordrong tot onze regio. Opnieuw dankzij de strategische ligging van onze buurstad Utrecht.

Halte Meerveldscheweg

Interessant is dat tussen 1900 en 1927 langs deze spoorlijn haltes werden aangebracht. Zeg maar een soort mini-station. Zo was op de plek waar tegenwoordig de overweg van de Mereveldseweg is, een station (stopplaats) Meerveldscheweg.

Voor de gewone inwoner van Houten en Schalkwijk zal het allemaal niet veel hebben uitgemaakt in die tijd. De trein was voor de elite en wie met de trein naar elders wilde, kon op dat moment al opstappen op de stations Houten of Schalkwijk. In 1953 is het betreffende gebied door de gemeente Houten ingeleverd aan Utrecht.

Meer artikelen over Maarschalkerweerd

Abonneer je nu

Voer je e-mailadres in en bij elk nieuw bericht op oudhouten.nl ontvang je een e-mail.